CITRON!

I lördags bakade jag en supergod citron-kladdkaka som jag hittade recept på i en tidning.
Tänkte dela med mig av både bilder och recept :)

Kan verkligen rekommendera denna kaka om man tycker om syrliga bakverk. Smaskens säger jag bara!








SYRLIG CITRON-KLADDKAKA

1 citron
150 g smör
2 ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 150-160 grader.

Smält smör och låt svalna.

Smöra och bröa en form, ca 20 cm.

Tvätta och torka citronen, riv skalet och pressa ur saften.

Vispa ägg och socker vitt och fluffigt.

Tillsätt vaniljsocker, citronsaft och skal, vispa på lägsta hastighet.

Tillsätt smör och mjöl, vispa ihop och häll smeten i formen.

Grädda mitt i ugnen i ca 30-40 min.

Låt kakan kallna och ställ sedan in i kylen i ca 2 timmar innan servering.

Pudra kakan med florsocker och servera med lättvispad grädde.
 


Den blev verkligen kladdig! Står i receptet att man ska ha den inne i 30-40 min, jag hade den inne precis 30 minuter i 150 grader. Men alla ugnar är ju olika.
Oj vad jag njöt ska ni veta :)


Tack för idag!


Kommentarer
Postat av: Mary

Absolut, när jag suktat tillräckligt efter det du bakar så kanske jag får fingrarna ur och bakar någon gång själv :)

2011-10-04 @ 19:10:20
URL: http://varlensbasta.blogg.se/
Postat av: Jennie

Åhh denna måste jag testa, jag fullkomligt älskar citrussmaker :)

Väldigt fina skapelser du gör =)



2011-11-15 @ 11:17:14
URL: http://www.bskafferi.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0