CITRONMAZARINKAKA

I påskhelgen gjorde jag en väldigt smarrig kaka, nämligen citronmazarinkaka!

Min pappa tycker mycket om mazariner och citron så den tillägnades honom :)



Riktigt, riktigt god!





Botten

2½ dl vetemjöl
2 msk strösocker
100 g kallt smör
1 äggula

Mandelfyllning

200 g mandelmassa
100 g rumsvarmt smör
2 ägg
2 msk vetemjöl
2 krm bakpulver

Citronfyllning

3 ägg
2 dl strösocker
½ dl vetemjöl
rivet skal av 1 citron
3/4 dl färskpressad citronsaft


Hacka samman mjöl, socker, smör och äggula till en smidig deg.

Klä en rund form, ca 23-24 cm i diameter, med löstagbar botten med degen.
Ställ formen i kylen i ca 30 min. Sätt ugnen på 175 grader.

Mandelfyllning: Riv mandelmassan grovt. Blanda den med smöret till en jämn smet. Tillsätt äggen ett i taget och rör massan slät mellan varje.

Blanda mjölet med bakpulvret och vänd ner i smeten.
Bre ut fyllningen jämnt i pajskalet. Grädda i nedre delen av ugnen ca 23-25 min.

Citronfyllning: Vispa ägg och socker lätt. Tillsätt mjöl, citronskal och citronsaft och rör allt till en slät smet.

Ta ut kakan ur ugnen. Häll på citronfyllningen och grädda kakan i nedre delen av ugnen i ytterligare 15 min. Fyllningen ska då nätt och jämnt ha stannat. Låt kakan svalna i formen.



Receptet kommer från tidningen "Hembakat".

Kan varmt rekommendera den här kakan!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0