LIVERPOOL TÅRTA

En snäll fru ville förra veckan överraska sin make på 40-årsdagen med en tårta och eftersom hans absoluta favoritlag är engelska Liverpool så var det självklart att deras emblem skulle avbildas på tårtan :)

Det är ett emblem med mycket små detaljer så vi kom överens om att jag skulle göra det "viktigaste" och skippa krusidullerna.

Hon hade också önskemål att den skulle ha en smak av ljus choklad och hallon och att den skulle vara röd.

Har läst mig till att det kan vara svårt att få till en djup röd färg när en stor mängd sockerpasta ska färgas men jag lyckades ganska bra tycker jag själv. Beror nog på att jag använde färgen "Red Extra" från Sugarflair Colours, kanonbra!

Så efter fruns önskan fick den innehålla mjölkchoklad-ganache + bitar av mjölkchoklad och syrlig hallonmousse.
Spacklade med mjölksmörkräm (som har en smak av kola) och täckte med sugarpaste.



Hon ville även ha ett handskrivet "kort" på tårtan.
Emblemet och kortet är gjorda av flowerpaste.


Prickarna är spritsade med kristyr.


Fågeln har jag ritat med penna vars färg är ätbar. Dom två övre texterna med kristyr.
Gäller att vara stadig på handen!
Den här tårtan är ganska liten, ca 16 cm i diameter och 10 cm hög.
Då förstår man att allt är rätt smått.. Tänk om jag hade gjort alla smådetaljer också, det hade lätt sett "kladdigt" ut tror jag. 








Imorgon är det Alla Hjärtans Dag.

Då firar jag och maken 3-års bröllopsdag så jag måste väl se till att baka något gott till oss alla :)



Kommentarer
Postat av: Bror

Riktigt schnyggt! Har lagt ut den på twitter. Jag har en 25-30 idéer till tårtor. Skickar över ett memo. Haha :)

2012-02-13 @ 19:27:45
URL: http://btsteknik.se
Postat av: Inger

Vilka konstverk! Du är ju helt otroligt duktig.

Vad är det för pris på tårtorna

2012-02-15 @ 09:46:49
Postat av: Veronica

Helt underbar tårta som smakade gudomligt! Tack!

2012-02-15 @ 18:20:45
Postat av: Lotta

Hej!

Skulle gärna veta hur du får texten så skarp. Har just inhandlat en livsmedelspenna för att få till det, men även med den sugs liksom färgen ut i sockerpastan. Jag skulle vilja att den blir ren och skarp! Några tips?

2012-04-11 @ 12:25:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0