MJÖLKCHOKLAD-MACARONS

Idag är det kanelbullens dag.
Jag tycker mycket om kanelbullar men inte att göra dem.. Gud så trist, haha!
 
Jag hade födelsedag förra veckan och bakade en del smaskens :)
Ett av inslagen på fikabordet var macarons med mjölkchokladfyllning.
 
Är väldigt förtjust i dessa små gobitar!
Man kan göra macarons på två sätt, antingen gör man de av italiensk maräng (man vispar ner en het sockerlag i äggvitor) eller av "vanlig" maräng.
Jag har aldrig provat att göra dem av italiensk maräng då jag tycker det verkar så omständigt.
Vissa säger att man ska separera äggvitorna från äggulorna dagen innan men det har jag heller aldrig gjort.
Dock är det viktigt att de är rumstempererade.
Och så sägs det ibland att mandelmjölet ska torka innan man använder det. Även det struntar jag i :)
Tycker "mitt sätt" har funkat fint hittills :)
Visst har mina macarons spruckit nångång men oftast har det gått vägen.
 
 
 
 
Gjorde även mini-cupcakes med blåbär och vit choklad.
 
 
 
Nästa gång får ni se tårtan :)
 
Trevlig helg på er!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: malin

kan man få receptet på dom där cupcakes ?

2012-10-04 @ 19:46:58
Postat av: Veronica

Men gu vad gott det ser ut!!! Och jag vill å göra macarons!

Veronica

2012-10-10 @ 10:28:48
URL: http://tvillingmama.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0