KOLAKAKOR MED CHOKLAD

Meeen vilket trist väder vi har idag! Jag som hade planerat en prommis med hunden får gott stanna inne, tänker inte bege mig ut i detta regnrusk!

Till kalaset i söndags gjorde jag kolakakor som jag tänkte att ni skulle få recept på :)
Riktigt mumsiga kakor med knäckliknande smak. Dom innehåller muscovadosocker som är en riktig smakförhöjare!






Kolakakor med choklad

100 g rumstempererat smör
1 dl mörkt muscovadosocker
2 msk mörk sirap
2 msk kakao
2 dl vetemjöl
½ tsk bikarbonat eller 1 tsk bakpulver
½ tsk vaniljpulver eller 1 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175 grader.

Rör smör, socker, och sirap pösigt.

Blanda kakao, vetemjöl, bikarbonat och vaniljpulver. Vänd ner det i smeten.

Dela degen i två bitar, rulla till längder och lägg på plåt med bakplåtspapper.
Platta till längderna och tryck försiktigt med gaffel.

Grädda i ca 15-20 min. Låt svalna. Skär längderna på snedden. Låt dom ligga kvar på plåten tills de svalnat helt.



Receptet kommer från "Hembakat".


Nu ska här betalas räkningar, vilken otrevlig syssla! :)

Trevlig torsdag mina kära läsare som har blivit rätt många (men kommentarerna är få).
Undrar lixom vilka ni är... :)

 


Kommentarer
Postat av: Helena

Hej!

Jag är en av de som flitigt följer dina förehavanden i köket. Du är såå duktig och gör så fina bakverk. Lycka för de som finns i din närhet!!

Ha en bra dag trots regn och rusk!

//Helena

2011-10-27 @ 10:55:41
URL: http://helenashopkok.blogspot.com
Postat av: Eruuk

Jag är fortfarande kvar!:D Puss!

2011-10-27 @ 11:41:30
URL: http://eriikanu.blogg.se/
Postat av: Lotta

Helena: vet inte riktigt hur man kommenterar på din blogg? Är inte så duktig på sånt här.. :)

Jätteroligt att du följer min blogg och tack för din fina kommentar! Måste erkänna att jag själv är ganska dålig på att läsa bloggar... Skärpning! :)

Trevlig helg!

2011-10-28 @ 07:51:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0