TISDAG!

Jag har alltid tyckt att tisdag är den mest trista dagen av veckans sju dagar.. Jag är lixom alltid som tröttast på tisdagar och idag är inget undantag.. Men, men, inget att göra åt det!

Jag fyller år på måndag och jag måste ju bara få visa vad jag fick av min man i helgen :)


Jag som inte kan mycket om fotografering har mycket att lära. Ska bli kul!
Så fr o m nästa inlägg kommer fotona från denna fina kamera :)
Tack älsklingen min, du är bäst!


Tänker emellanåt lägga ut olika recept, hoppas nån är intresserad :)

Sist bakade jag ju "Devil´s food cake", och den kan jag verkligen rekommendera!
Himla god chokladtårta må jag säga! Finns många olika recept på den och det här följde jag:


1 dl kakao

1 dl ljust eller mörkt muscovadosocker

2,5 dl hett vatten

5 dl vetemjöl

0,5 tsk bakpulver

1,5 tsk bikarbonat

1 tsk vaniljpulver (eller 2 tsk vaniljsocker)

1 tsk salt

200 g rumsvarmt smör

2 dl strösocker

3 ägg


Koka upp vattnet, blanda med kakao och muscovadosocker till allt löst sig. Ställ åt sidan och låt svalna en stund.

Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat, vaniljpulver och salt i en skål.

Ta en annan skål och vispa rumsvarmt smör och socker krämigt. Tillsätt ett ägg i taget och vispa.

Varva sedan med en skopa av mjölblandningen och en del av kakaoblandningen (avsluta med kakaoblandningen).

Häll smeten i en form på ca 20 cm och grädda i 175 grader i ca 50 min. Prova med sticka, när den är torr är kakan klar.


Mjölkchokladganache

400 g hackad Marabou mjölkchoklad
2,5 dl vispgrädde

Värm grädden i en kastrull tills den nästan kokar. Ta åt sidan och häll över den hackade chokladen. Låt stå i ca 30 sekunder och blanda sedan så all choklad smälter. Rör till en jämn smet.
Låt stå ca en timme i kylen innan du vispar upp den.

Samma sak gäller för ganachen av mörk choklad men där hade jag 200 g choklad och knappt 2 dl grädde.

Till den vita chokladkrämen använde jag 300 g smält vit choklad och 200 g cream cheese som jag vispade ihop och sedan bredde på tårtan.


I receptet står det att man ska ha i vaniljpulver (eller vaniljsocker om man vill), detta vaniljpulver använder jag:


Fick Ica att ta hem detta vaniljpulver och upptäckte sedan att Coop redan hade den.. :)
Detta är ren vanilj och därför mycket drygare än vaniljsocker. Dessutom mycket godare!
Vanilj är världens näst dyraste krydda efter saffran, denna burk innehåller 10 g och kostar mellan 35-40 kr.



Nu blir det att övningsfota lite med ny-kameran! Haha!

Ha det bra alla goa!

 


Kommentarer
Postat av: Lydia

Nu blir det väl ännu läckrare bilder. Lycka till med fotograferingen. Att tårtorna är superduper... det vet vi ju!

2011-09-21 @ 08:30:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0