TUESDAY

Vet aldrig vad jag ska skriva som rubrik..

Igår gjorde jag en tårta till en tjej som fyllde år.
Och vilka problem jag hade med den ska ni veta! Pust, stånk och stön!

Skulle först täcka den med mitt sista paket sugarpaste men det var egentligen för lite så den blev alldeles för tunn och sprack.. Den kastades bort och jag tog då mitt sista paket med vit marsipan... Å den var såå jobbig att arbeta med, torr och konstig! Så slutfinishen på tårtan blev EJ bra!
Har nu efteråt läst att man kan arbeta in vatten i marsipanen.. Det ska absolut testas om den jäklas med mig nån mer gång framöver :) Man lär sig alltid något nytt!

Och appropå det så ville jag denna gång prova på att göra sockerblommor på floristtråd vilket var himla roligt!

Eftersom tårtan inte blev så slät och fin valde jag att ha mycket dekorationer på den som fick täcka dom fula skavankerna vilket resulterade i en något överdekorerad tårta enligt mig..

"White almond velvet cake", rårörda jordgubbar, glasscreme och jordgubbsmousse.
Spacklad med mjölksmörkräm och täckt med jobbig marsipan.. :)





Blommorna är gjorda av flowerpaste och varje blad har en floristtråd i sig så dessa bör icke förtäras :)
Dom är sedan nedstuckna i varsitt sugrör för att ej få kontakt med tårtan.




Texten har jag spritsat med kristyr och sedan målat med ätbar metallicfärg.


Marias favoritfärger är bl a cerise, turkos och gul så jag bestämde mig för att göra blommorna i de färgerna.


Blommans mitt är doppad i färgat socker.




Trots alla problem så var detta en jätterolig tårta att få göra!
Lite annorlunda mot tidigare tårtor jag gjort.



Grattis igen Maria, hoppas du hade en toppen födelsedag!



Kommentarer
Postat av: Marja

Lotta, Lotta... Vilken vacker skapelse. Kul att se det färdiga resultatet. En av dom vackraste tårtorna jag någonsin sett.

2012-03-06 @ 20:17:57
Postat av: Denise

Så vackert! Man blir riktigt glad när man ser den, passar väl in med vårkänslorna man har nu. Och överdekorerad..finns det verkligen nåt sånt? ;)Kan ju inte få nog av att se dina fina dekorationer! :)

2012-03-06 @ 21:42:30
Postat av: Kristina E

Oj vilken fin tårta!!! Synd att jag inte var hemma och fick smaka! Jättejättevacker!

2012-03-06 @ 23:05:02
Postat av: felicia - fotokobran

hejsan, jag tänkte bara höra i fall du är intresserad av hur man hamnar på blogg.se's mest aktiva? :)

2012-03-07 @ 17:06:14
URL: http://fotokobran.se
Postat av: Sofie

Jättevackra blommor! Superfin tårta

2012-03-08 @ 23:11:48
Postat av: Maria

Tycker inte heller den var överdekorerad utan bara superfin och supergod!!

Gillades av alla och vi gillade verkligen mandel/bittermandel(?)smaken!! Dom däringa bottnarna är förjäkla goda!

Tack! Och just ja, kommer förbi nåt i helgen med grejerna....

2012-03-09 @ 11:01:42
Postat av: Lotta

Tack för era fina kommentarer!

Och Maria, vet att du åt dom med vaniljsmak sist men denna gång chansade jag på att du skulle tycka om mandelsmaken :) Ja, dom är kanonsmarriga!

Bara å komma förbi med grejerna, iaf innan onsdag :)

Tack själv!

2012-03-09 @ 15:44:41
Postat av: Amanda

Kan tipsa om att värma marsipanen lite i mikron om den är torr och hård.. går väldigt lätt att jobba med den då! :) Va duktig du är!

2012-03-20 @ 14:34:43
Postat av: Kajsa

Å vad fina tårtor du gör!!

2012-03-24 @ 09:01:24
URL: http://kajsalinnea.blogg.se/
Postat av: simone

åh vilka fina blommor,hoppas du gör en steg för steg beskrivning för de blev ursnygga

2012-04-08 @ 17:34:07
URL: http://smulansbakblogg.blogspot.se
Postat av: Anna-Karin petersen

Du är ju helt otroligt duktig, vilka konstverk. Kan dina kunder verkligen äta upp dom =)

2012-04-12 @ 21:31:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0